Hoe (ik denk dat) Arubanen denken - Reisverslag uit Sabana Basora, Aruba van Lydia Allemekinders - WaarBenJij.nu Hoe (ik denk dat) Arubanen denken - Reisverslag uit Sabana Basora, Aruba van Lydia Allemekinders - WaarBenJij.nu

Hoe (ik denk dat) Arubanen denken

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

17 Mei 2016 | Aruba, Sabana Basora

Lieve vrienden en familie,

Inmiddels zijn Bennie en ik alweer een flinke tijd op Aruba. Het voelt steeds meer als thuis om hier te zijn en Nederland voelt steeds verder weg. We genieten nog steeds enorm en als ik uit mijn werk kom en we gaan naar het strand voelt het als een luxe vakantie.

De dagen hier lijken langer en de tijd gaat sneller. Dat klinkt tegenstrijdig maar dat is het niet. We doen zo veel op een dag en we zijn zo bezig met hiervan te genieten dat de tijd snel gaat. Het ritme wat we hebben is fijn. We leven eigenlijk ook niet zo met tijd. Dat doen Arubanen sowieso niet echt. Er zijn hier flink wat horlogewinkeltjes, de duurste merken, maar alleen de toeristen komen daar. De Arubanen kijken met een schuin oog naar de zon en bedenken eerst of ze zin hebben om te doen wat die dag van ze verwacht wordt. Als ze geen zin hebben doen ze het niet. Het leven is simpel.

Sowieso zijn er een aantal ‘leefregels’ waar Arubanen zich aan houden. Ik heb er een paar voor jullie op een rijtje gezet, met een knipoog er bij uiteraard. ;)

1. Doe alleen dingen als ze echt nodig zijn.
Als je een afspraak met iemand (je diabetesverpleegkundige bijvoorbeeld) maakt en je blijkt op die dag niet te kunnen bel je niet af want ze ziet vanzelf dat je er niet bent. Simpel toch? Scheelt ook weer beltegoed.

2. Je bent pas ziek als je je écht ziek voelt.
Dat betekent dat je pas naar de dokter gaat als dat wondje op je diabetesvoet na 3 maanden, 5 keer spoelen in de zee en 4 verschillende kruidenmengsels écht pijn gaat doen en erg gaat stinken.

3. Als er een feestdag is eet je zoveel als je kan, én meer. Vooral veel zoete Arubaanse taarten en andere lekkernijen.
Sidenote: de afgelopen maanden waren er gemiddeld 2 feestdagen in de week. Je kunt je voorstellen welke glucosewaardes ik de afgelopen tijd ben tegengekomen!

4. Bruin brood is gezonder dan wit brood. Dus doe je je witte brood in het toast-apparaat, dan wordt het bruin en gezond en vertel je dat trots aan je diabetesverpleegkundige! :)

5. Je houdt je alleen aan de verkeersregels als je daar zin in hebt.
Rechts gaat voor is hier een officiële regel maar als je je er aan zou houden zou je 3 ongelukken op een dag hebben. Het is gewoon wie het eerst komt het eerst maalt, of wie de dikste auto heeft, of het hardste toetert, of het meeste risico neemt.

6. Denk positief.
Een oranje stoplicht betekent niet stoppen, maar juist gas!

7. Eén stijl is saai.
Dus verf je je huis paars met geel. Geen enkel huis is hier hetzelfde gebouwd of heeft dezelfde stijl.

8. Dans als het regent!
Het eiland is behoorlijk droog, dus iedereen is blij als het eens flink regent. En dit gebeurt minder dan één keer per maand.

En zo genieten we hier van het leven en de cultuur. We leren de Arubanen en hun gewoontes steeds beter kennen en worden zelf ook steeds een beetje meer Arubaan. :)

De afgelopen tijd is Bennie bezig geweest met het maken van allerlei dingen van drijfhout en pallethout. Er staat nu een tafel, werkbank, verschillende wijnrekjes en een grote plantenbak, met échte tomatenplanten. Ook is hij bezig om vrienden van ons te helpen met het bouwen van hun huis. Hierbij komt zijn netwerk (in Nederland) goed van pas.

Ik heb op mijn werk een soort beoordelingsgesprek gehad met de internist die bij ons in het diabetesteam zit. Hij wilde van mij weten hoe ik de toekomst zie en of ik op Aruba wil blijven of terug wil naar Nederland als mijn contract stopt. Hij gaf aan dat hij het erg fijn vindt om met mij samen te werken, dat ik goed in het team pas en ik mijn werk goed doe. Als ik dat wil kan ik langer blijven werken en krijg ik een nieuw contract. Ik heb aangegeven dat ik het naar mijn zin heb en dat ik het werk leuk en afwisselend vind en ik Bennie en mij nog wel een poosje op Aruba zie wonen en werken. Voorlopig blijven we dus nog wel even genieten van dit mooie eiland.

Ayo!

Bennie en Lydia


  • 17 Mei 2016 - 10:30

    Margreet:

    Fantastisch :-D

  • 17 Mei 2016 - 10:59

    Martha:

    Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat ,en leuk om te lezen hoe je het leven op aruba en de mensen omschrijft.
    Lydia je zou zo een boek kunnen schrijven, ik zou hem zeker lezen .

    liefs van martha

  • 22 Mei 2016 - 07:53

    Bianca:

    Super om te lezen
    Jullie genieten van elke dag heerlijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Sabana Basora

Aruba

We love summer :)

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2017

Djaro’s eiland

04 Juli 2017

Tropische ochtend

11 April 2017

Aruba bevalt goed

02 Februari 2017

Dik zijn is leuk

14 December 2016

Genieten..
Lydia

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 747
Totaal aantal bezoekers 33747

Voorgaande reizen:

13 Januari 2016 - 13 Januari 2017

Aruba

02 April 2011 - 11 Juni 2011

India en Nepal

Landen bezocht: