Je diabetes met een flinke korrel suiker nemen - Reisverslag uit Sabana Basora, Aruba van Lydia Allemekinders - WaarBenJij.nu Je diabetes met een flinke korrel suiker nemen - Reisverslag uit Sabana Basora, Aruba van Lydia Allemekinders - WaarBenJij.nu

Je diabetes met een flinke korrel suiker nemen

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

20 Juni 2016 | Aruba, Sabana Basora

Vandaag woon en werk ik ongeveer een half jaar op dit mooie eiland en Bennie is er drie maanden. Nog steeds gaat het erg goed met ons. Aruba lijkt een klein eiland, maar we komen nog steeds regelmatig op nieuwe plekjes, ontdekken mooie stranden, leuke koffiewinkeltjes en ontmoeten mooie, lieve mensen.

Via de kerk hebben we al veel vrienden gemaakt die ervoor zorgen dat we ons nog meer thuis voelen. Het is erg gezellig om met hen af te spreken, samen te eten en lachen en te genieten.

Bennie heeft zich een paar weken geleden op het strand van Aruba laten dopen samen met drie andere mensen uit onze kerk. Het was een erg mooie en stralende dag.

Van de week zijn Willemieke (het nichtje van Bennie) en Martijn aangekomen op Aruba voor een vakantie. Ze genieten erg van het mooie weer en niet zo van de muggen. Tot Bennies grote plezier houden ze ook van spelletjes en zo doen we al een paar avonden na het eten Uno en Kakkerlakkensalade.

De afgelopen tijd ben ik op mijn werk weer veel mooie (vooral Arubaanse) mensen tegen gekomen die ik heb geprobeerd iets bij te brengen over diabetes, gezonde voeding en leefstijl. Hierbij komen de mooiste gesprekken op gang en merk ik zo goed dat de Arubaanse cultuur echt anders is dan de Nederlandse. Dat hebben jullie in mijn vorige blog ook kunnen lezen.

Ik heb nu voor jullie een aantal mooie uitspraken van mensen die hun diabetes met een flinke korrel suiker nemen:

‘Ik heb geen diabetes! Hoe komt u daar nou bij? Ik heb suikerziekte. Nee, gelukkig heb ik geen diabetes, dat zou erg zijn!’

‘Mijn glucosewaardes zijn te hoog omdat de groenten hier op het eiland te duur zijn. Ik kan er dus niets aan doen!’ (Op Aruba zit op elke hoek van de straat een fastfoodketen.)

‘Van alleen salade eten tussen de middag krijg ik migraine. Ik heb suiker nodig!’

‘Ik ga pas iets aan beweging doen als de pijn in mijn voeten over is.’ (Uitspraak van een patiënt die diabetische nefropathie heeft en dus chronische pijn aan zijn voeten heeft doordat de bloedsuikers veel te lang veel te hoog zijn geweest. Bij hoge bloedsuikers raken de zenuwen in de benen en voeten beschadigd waardoor ze pijn gaan doen. De oplossing om dit niet te laten verergeren is; bewegen!)

‘Mijn buurman heeft diabetes en hij heeft een spuit met medicijnen uit Nederland, als hij dat spuit kan hij alles eten wat hij maar wil. Dat medicijn wil ik ook!’

Deze uitspraken laten een deel zien van de cultuur, maar vooral de voornaamste reden dat diabetes hier op het eiland zo een groot probleem is; mensen weten niet veel over diabetes. De algemene kennis van gezondheid en een gezonde leefstijl is echt veel lager vergeleken met Nederland. Juist bij diabetes is die gezonde leefstijl zo belangrijk. Daarom probeer ik hier ook zo veel mogelijk voorlichting te geven aan de patiënten.

De afgelopen weken heb ik ook samen met mijn collega een klein onderzoek gedaan naar hoe het in het ziekenhuis gaat met de diabeteszorg. Hierbij hebben we gemerkt dat de verpleegkundigen behoefte hebben aan voorlichting over diabetes en de behandeling hiervan. We hebben een klinische les ontworpen die we vanaf volgende maand elke maand zullen houden in het ziekenhuis. Zo hopen we ook via de verpleegkundigen meer kennisoverdracht naar de patiënten te kunnen realiseren. Zij zien de patiënten namelijk hun hele dienst, en wij vaak maar één keer per dag kort en dan vooral om het beleid te bespreken. Als de verpleegkundige bijvoorbeeld ziet dat de patiënt zijn insuline niet goed of niet op de goede manier spuit, kunnen zij aanwijzingen geven om dit te verbeteren. Met de klinische lessen willen we dit meer gaan stimuleren.

Bedankt voor de leuke en lieve reacties op de vorige blog! We missen jullie soms toch wel een beetje en het is daarom erg leuk om wat van jullie te horen. :)

Veel liefs en een warme Arubaanse knuffel,

Bennie en Lydia

  • 20 Juni 2016 - 12:12

    Margreet:

    Fantastisch! Mooie foto's :-D

  • 20 Juni 2016 - 13:47

    Smitjes:

    Hey arubiaantjes,

    Weer zo genoten van jullie verslag.
    Dikke proficiat voor Bennie, je opdragen aan God is het mooiste geschenk
    wat je hem kan geven.

    Veel succes op je werk Lidia, misschien zie je niet veel vooruitgang bij je patiënten momenteel, maar met de tijd zal dat zeker veranderen als jullie je best zo blijven doen voor hen.

    Blijf genieten, hier is het verschrikkelijk depressief weer, dus geniet van elke
    Zonnenstraaltje.

    Heel veel groetjes van ons,
    we denken aan jullie.
    Marcel, Rachel en Alicia xxx

  • 20 Juni 2016 - 16:53

    Jan & Louise:

    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. We moeten elke keer terug denken aan onze tijd daar en het is zo herkenbaar. Maar inderdaad heel lieve mensen hebben wij ook ontmoet. Maar ook dat het soms lastig is om iets duidelijk te maken. Het is ook zo mooi weer en daar moet je van kunnen genieten en dan je houden aan afspraken, dat vergeet je dan. De wil is er wel maar ja, doen is wat anders. Geniet van jullie tijd daar. Je blik wordt wijder en dat is verrijkend. Heel veel liefs van ons.

  • 20 Juni 2016 - 22:01

    RoosenBrian:

    Haai,

    Wat euk om weer s wat te lezen en foto's te zien...
    Die uitspraken, GEWELDIG... hoef ik hier niet te gebruiken ;-)
    Denk dat de internist dan wel klaar met me zou zijn...
    Liefs

  • 21 Juni 2016 - 09:21

    Martha Vermeer:

    Goede morgen lieve mensen .
    Het is weer zo leuk jullie verslag te lezen,vooral omdat we weten hoe het leven is op Aruba.
    Lydia, het zal wel frustrerend zijn om de Arubanen aan het verstand te brengen dat ze niet gezond leven,maar wij denken dat jij .dat wel voor elkaar krijgt met Gods hulp,Hij heeft jou en bennie niet zomaar naar Aruba geleid,jullie zijn er nog niet zo lang en kijk eens wat jullie al bereikt hebben.
    Hebben jullie ook al kennis gemaakt met de snack bus van die fam uit ede?Ook niet gezond maar wel lekker .
    Mooi de Doop van Bennie in Arubaans water .Gefeliciteerd Arubennie.


    Lieve groetjes van marien en martha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Sabana Basora

Aruba

We love summer :)

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2017

Djaro’s eiland

04 Juli 2017

Tropische ochtend

11 April 2017

Aruba bevalt goed

02 Februari 2017

Dik zijn is leuk

14 December 2016

Genieten..
Lydia

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 815
Totaal aantal bezoekers 33688

Voorgaande reizen:

13 Januari 2016 - 13 Januari 2017

Aruba

02 April 2011 - 11 Juni 2011

India en Nepal

Landen bezocht: